A Szovjet autgyrts (Lada)
A szovjet autgyrts kezdett 1924 mjustl szmtjk, amikor a Vrs tren felvonult az els tz AMO-F-15 tipus kistehergpkocsi. A ltvnyos Vrs tribemutatkozst venknt kvette a klnbz autgyrak zembe helyezse, valamint j szemly- s tehergpkocsi-tpusok bemutatsa.
A szovjet autgyrts igazi fprbjnak a II. VH. tekinthet. A szovjet ipar szemly- s tehergpkocsik, valamint klnleges tehergpkocsik tzezrvel ltta el a Vrs hadsereget. A hbor befejezse utn j lendletet kapott az autipar.
A nagy vltozs a 60-as vekben kvetkezett be, amikor az SZKP XXIII. Kongresszusn hatrozat szletett a vilg egyik legnaygobb szemlyautgyrnak felptssre. A vlaszts a torini FIAT Mvek 124-es tpusnak gyrtsra esett. A szovjet szakemberek tgondolt vlasztsst igazolta az is, hogy 1966-ban a FIAT 124-es nyerte el a vilg 50 auts jsgrjnak a javaslata alapjn az „v autja” elismer cmet!
A gyr ptst 1967-ben kezdtk meg, s 1970 augusztusban mr sorozatban kszltek a Zsiguli VAZ-2101 tpus szemlyautk. Az ptkezssel egyidejleg olasz s szovjet tervezk mr munklkodtak a FIAT 124 tpusbl tovbbfejlesztett Zsiguli prototpusnak megalkotsn. Az els vben mindssze 21500 Zsiguli kszlt, de 1974 okt.-ben mr napi 2230! 1976 utols napjn kszlt el a 2milli 994 ezredik Lada.
|