A Szovjet autógyártás (Lada)
A szovjet autógyártás kezdetét 1924 májusától számítják, amikor a Vörös téren felvonult az első tíz AMO-F-15 tipusú kistehergépkocsi. A látványos Vörös téribemutatkozást évenként követte a különböző autógyárak üzembe helyezése, valamint új személy- és tehergépkocsi-típusok bemutatása.
A szovjet autógyártás igazi főpróbájának a II. VH. tekinthető. A szovjet ipar személy- és tehergépkocsik, valamint különleges tehergépkocsik tízezrével látta el a Vörös hadsereget. A háború befejezése után új lendületet kapott az autóipar.
A nagy változás a 60-as években következett be, amikor az SZKP XXIII. Kongresszusán határozat született a világ egyik legnaygobb személyautógyárának felépítésésre. A választás a torinói FIAT Művek 124-es típusának gyártására esett. A szovjet szakemberek átgondolt választásást igazolta az is, hogy 1966-ban a FIAT 124-es nyerte el a világ 50 autós újságírójának a javaslata alapján az „Év autója” elismerő címet!
A gyár építését 1967-ben kezdték meg, és 1970 augusztusában már sorozatban készültek a Zsiguli VAZ-2101 típusú személyautók. Az építkezéssel egyidejűleg olasz és szovjet tervezők már munkálkodtak a FIAT 124 típusból továbbfejlesztett Zsiguli prototípusának megalkotásán. Az első évben mindössze 21500 Zsiguli készült, de 1974 okt.-ben már napi 2230! 1976 utolsó napján készült el a 2millió 994 ezredik Lada.
|